1. Ademhalen

Ademhalen is leven we doen het allemaal ons hele leven lang. We ademen niet alleen om te zorgen voor een uitwisseling van stoffen die nodig zijn om te kunnen leven maar ook om verbinding te maken met ons zelf en met de buitenwereld. Ademhalen is uitdrukking geven aan het leven. De manier waarop je ademhaalt, zegt alles over de manier waarop je leeft en dat is ook in ons taalgebruik merkbaar.

Doordat je leven meer in balans komt, kun je het leven ook beter aan en dat houdt in dat je zelf de controle hebt. Dit is dus al mogelijk door iets simpels als ademhalen wat we toch elke dag al doen.

2. Uitdrukkingen over adem

Enkele uitdrukkingen die met ademhaling te maken hebben zijn:

3. Naar adem snakken,iets adembenemend vinden,

de adem stokt in de keel,

4. buiten adem zijn,op adem komen,

een zucht van verlichting,

5. en zo zijn er nog veel meer.

Je ziet hier hoe vaak we iets verbinden aan onze ademhaling.

6. Verschillende manieren van ademhalen

Er zijn verschillende manieren van ademhalen, let maar eens op hoe je adem haalt als je blij bent, boos, verdrietig, bang of wanneer je wakker wordt, wanneer je schrikt, wanneer je iets zwaars tilt of je iemand ontmoet die je aardig vind, alles heeft invloed op je ademhaling en zo kan je ademhaling ook weer heel veel dingen beïnvloeden. Zo kun je steeds meer opzoek gaan naar je eigen ervaarbare adem en dus naar jezelf. Waar ademen uiteindelijk om draait is nemen en geven en dat nemen en geven is ook de uitdrukking van het leven ga daar maar eens opletten.

7. Krachtig inademen

Als jij je open kunt stellen voor je adem en het echt door je heen kunt laten stromen zul je merken dat inademen vrijheid wordt en uitademen kracht. Het probleem is echter bij veel mensen dat inademen halen is en dat er heel slapjes wordt uitgeademd. Het krachtig uitademen werkt ook prima als je iets los wilt laten. Door de juiste manier van ademhalen kun je ook bepaalde stress en zelfs trauma’s voorkomen, zo stokt onze adem bij onverwachtse situaties of ernstige gebeurtenissen en vergeten we dus rustig en diep door te ademen. Zouden we dat wel bewust doen is de stress of het trauma minder erg, dit komt omdat we als de adem stokt en dus niet regelmatig door ademen de situatie vast houden.

8. Ademhaling oefening: liggen

Ga ontspannen liggen en zorg dat je hele lichaam contact maakt met de matras.

Leg nu je handen op je buik en adem rustig door de neus in naar je buik neem even pauze en adem vervolgens krachtig uit. Het ademen naar de buik brengt rust, dit is trouwens wel iets wat veel oefening vereist maar naar verloop van tijd zul je zien dat je dit naar de buik ademen vanzelf gaat doen. Door dat je door de buik ademt kom je ook beter in je kracht te staan en dus in balans.

9. Ademhaling oefening: zitten

Zorg dat je ontspannen zit en dat je lichaam zoveel mogelijk contact maakt met de stoel en dat je voeten zonder schoenen plat op de grond staan. Nu wacht je in alle rust tot de adem komt en gaat, dit gaat helemaal vanzelf alleen al het ademend aanwezig zijn heeft je belangstelling. Rek je dan uit en strek je hele lichaam en probeer ondertussen je adem niet te halen maar laat deze toe in al je gestrekte spieren, ga nu weer zitten zoals je zat en let er eens op of je adem en je lichaam nog steeds het zelfde laten merken.